In 2008 voltooide ingenieur Leo van Tol van Bovon het ontwerp van een innovatief tunnelbouwsysteem, speciaal ontwikkeld voor de slappe Nederlandse bodem. Jac. Barendregt wil in samenwerking met Bovon en een opdrachtgever deze tunnelgraafmachine verder uit-ontwikkelen.

Dit project past geheel binnen de kernwaarden van Jac. Barendregt:

Actief:                            Innovatief, pro-actief inspelen op de behoefte op de Nederlandse markt.
Duurzaam:                     30% minder uitstoot CO2 in vergelijking met conventionele methoden
Waardevol:                     Besparing in bouwkosten tot 40%
Betrokken:                     Geen hinder voor de bovenliggende infrastructuur tijdens de bouw, minder                                                              geluids- en trillingsoverlast

De methode lijkt zeer geschikt om ondiepe gesloten tunnels aan te leggen, direct onder bestaande (spoor)wegen of het maaiveld door. Tevens lijkt de methode ook zeer geschikt voor het aanleggen van wegen met een verdiepte ligging. Jac. Barendregt wil graag samen met u bijvoorbeeld een fietstunnel of kleine verkeerstunnel als proefproject realiseren.

Het ontwerp werd in eerste instantie in de markt enthousiast ontvangen, maar helaas is het, door het niet scoren van proefprojecten door de initiële GWW-partners, tot nu toe nog niet gekomen tot een praktijktoepassing van deze innovatieve tunnelbouwmethodiek. Wij geloven dat deze techniek een uitkomst is voor tunnelaanleg in het Nederlandse landschap en vele toepassingsmogelijkheden heeft!

HIER vindt u een werk- en methodebeschrijving van de tunnelgraafmachine
HIER vindt u overzichtstekeningen van de tunnelgraafmachine
HIER vindt u een flyer over de tunnelgraafmachine

TGM tekening